Phubbing po polsku

Zdjęcie ilustracyjne / źródło Pixabay / fot. Niek Verlaan

Phubbing to połączenie słów phone i snubbing (lekceważenie). To pisanie esemesów, przeglądanie internetu, sprawdzanie godziny czy odbieranie telefonów w czasie rozmowy z drugą osobą. Korzystanie z telefonów komórkowych przez rodziców w obecności dziecka określane jest w literaturze jako phubbing rodzicielski. Upowszechnianie się takiego zjawiska oznacza, że higieny cyfrowej powinni uczyć się zarówno młodzi, jak i dorośli.

Jedną z pierwszych osób w Polsce, która zajęła się zbadaniem tego problemu, jest prof. Aneta Przepiórka z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W swojej pracy naukowej przyjrzała się phubbingowi w innych krajach, ale też przeprowadziła własne badania1.

Phubbing na świecie

Z analizy literatury zagranicznej, dotyczącej  phubbingu rodzicielskiego wynika, że jest on zjawiskiem silnie wpływającym tak na samo dziecko, jak i na relację dziecka z rodzicem. Wyniki badań wskazują, że phubbing prowadzi do zaburzeń emocjonalnych u dzieci:

  • dzieci powtarzają zachowania rodziców – badania pokazały, że ilość czasu, jaki dzieci poświęcają na korzystanie z mediów, była związana z ilością czasu spędzonego przed ekranem i nawykami rodziców (Hong i in., 2019). Innymi słowy, widać związek pomiędzy wzorcem korzystania z nowych technologii przez rodzica z modelowaniem takich samych zachowań u dzieci (np. Rupert i Hawi, 2017);
  • rodzice, którzy używają telefonów podczas interakcji z dzieckiem, są mniej wrażliwi i słabiej reagują – tak werbalnie, jak i niewerbalnie – na prośby swoich dzieci;
  • gdy rodzic korzysta z telefonu komórkowego podczas interakcji z dzieckiem, dziecko otrzymuje sygnał, że coś innego jest ważniejsze niż ono. Czuje się ignorowane i odepchnięte (Pancani i in., 2020). W efekcie dzieci odczuwają trudne emocje;
  • dzieci, w reakcji, wyrażają frustrację i rozczarowanie, które objawiają się różnymi formami niewłaściwego zachowania lub wycofaniem się z wszelkich prób komunikowania się z rodzicami (Elias i in., 2020);
  • dzieci i młodzież, którzy cierpią z powodu rodzicielskiego phubbingu częściej doświadczają depresji (Xie i Xie, 2020);
  • efektem phubbingu rodzicielskiego jest poczucie odrzucenia u dzieci i młodzieży. Im silniejsze odrzucenie rodzicielskie, tym w mniejszym stopniu zaspokojona jest potrzeba przynależności. W efekcie rodzicielski phubbing jest związany z niższą satysfakcją z życia u adolescentów (Liu i in., 2020).

Badania polskie nad zjawiskiem phubbingu

Badania w Polsce realizowane były dwuetapowo – wzięło w nich udział 180 osób w wieku 14–20 lat. Uczestnicy odpowiadali na pytania dotyczące ich samopoczucia oraz oceny zachowań rodziców noszących cechy phubbingu.

Polskie badania potwierdziły, że takie zachowanie rodziców wpływa na szkodliwe korzystanie z telefonów przez ich dzieci. Przy czym – phubbing matki oddziałuje silniej niż phubbing ojca. Ponadto, częstsze korzystanie z telefonów przez rodziców w obecności dziecka przekłada się na wyższy poziom samotności i gorsze funkcjonowanie emocjonalne dziecka.

Jednoznacznie wskazano, że phubbing obojga rodziców wiąże się ze zjawiskiem problemowego korzystania z telefonu komórkowego u dziecka. Wynik ten odzwierciedla ideę modelowania społecznego zawartą w teorii społecznego uczenia się Alberta Bandury (1977), zgodnie z którą uczymy się, obserwując innych, a następnie naśladując lub modelując to, co robią lub mówią, zwłaszcza gdy chodzi o ważne dla nas osoby.

Prezentowane badania wpisują się w szerszy obraz zależności, wskazujący, że phubbing rodzicielski jest istotnie skorelowany z zaspokojeniem podstawowych potrzeb psychologicznych, poczuciem własnej wartości i funkcjonowaniem emocjonalnym dziecka. Wskazują także, że problemowe korzystanie z telefonu przekłada się na gorsze funkcjonowanie emocjonalne. Jedną z najbardziej niepokojących jest informacja o tym, że nastolatki z niską samooceną, które doświadczyły wyższego poziomu phubbingu przez rodziców, były bardziej narażone na depresję niż nastolatki z wysoką samooceną.

Rozwiązanie: edukacja i higiena cyfrowa

Aby zapobiegać ryzyku uzależnień od telefonów wśród nastolatków, należałoby zacząć od edukacji cyfrowej rodziców i adolescentów, w tym nauki higieny cyfrowej, i wynikających z niej działań związanych z odpowiedzialnym i kreatywnym używaniem telefonów.

Warto przy tym podkreślić, że ideą higieny cyfrowej nie jest zakaz korzystania, ale działania skierowane przeciw korzystaniu z internetu bez określonego celu, w sposób nadmiarowy, odbywający się kosztem innych aktywności.

Maja Ruszpel

  1. „Problematyczne korzystanie ze smartfonu jako mediator pomiędzy phubbingiem rodziców a poczuciem samotności i funkcjonowaniem emocjonalnym. Badania dzienniczkowe adolescentów”, Katolicki Uniwersytet Lubelski, 2022-2023. ↩︎