Predyktory uzależnień: niewłaściwa komunikacja w rodzinie

Zdjęcie ilustracyjne / źródło Unsplash / fot. Vitaly Gariev

Zaburzona komunikacja rodzica z dzieckiem to jeden z czynników obniżających jego samoocenę, co z kolei zwiększa ryzyko nałogowych zachowań. Niestety, rodzice często nie dostrzegają własnych błędów komunikacyjnych w relacjach z dzieckiem i nie zdają sobie sprawy z ich znaczenia. Ważne więc, by gmina wspierała rozwój tych kompetencji u rodziców, zmniejszając w ten sposób ryzyko uzależnień najmłodszych.

Niewłaściwe porozumienie rodziców z dzieckiem niezaprzeczalnie wpływa na jego skłonność do nałogowych zachowań.

  • komunikaty, które bezpośrednio obniżają wartość dziecka – „jesteś głupi”, „niczego nie potrafisz”, „jak zwykle źle zrobiłeś” – wielu rodziców traktuje jako zwykłe uwagi. Nie zdają sobie sprawy, że każde takie sformułowanie, zwłaszcza, gdy się powtarza, sprawia, że dziecko czuje się niewystarczająco dobre. W takiej sytuacji tym bardziej szuka akceptacji u rówieśników i staje się w większym stopniu podatne na ich wpływy, także w kwestii używania alkoholu, innych substancji psychoaktywnych czy zachowań ryzykownych1,
  • brak wsparcia od rodziców czy surowa ocena z ich strony sprawiają zwykle, że dzieci nie dzielą się z nimi swoimi problemami i trudnościami. Gdy rodzice potrafią rozmawiać z dzieckiem – także w trudnych sytuacjach – uczą je, jak rozwiązywać problemy korzystając ze wsparcia innych, nie zaś uciekając w świat używek, alkoholu czy narkotyków,
  • gdy rodzic nie potrafi konstruktywnie rozmawiać z dzieckiem o zwykłych, codziennych sprawach, tym bardziej nie radzi sobie w rozmowach na temat zagrożeń związanych z uzależnieniami,
  • gdy rodzice mają wysokie umiejętności porozumiewania się i mogą być dla dziecka wzorcem poprawnej, skutecznej komunikacji, łatwiej mu wtedy uczyć, się jak porozumiewać się z innymi, także poza rodziną. Gdy dorastający młody człowiek czuje, że jest swobodny, skuteczny w rozmowach z innymi, umie stawiać granice, bronić się przed agresją słowną, staje się to dla niego źródłem własnej wartości. Potrafi konstruktywnie radzić sobie w trudnych sytuacjach, ma lepsze relacje z otoczeniem, doświadcza mniej stresu, a tym samym ma mniejszą potrzebę, by do jego łagodzenia korzystać z substancji psychoaktywnych czy nałogowych zachowań.

Typ rodziny a zaburzenia komunikacji

Z badań wynika, że w wielu rodzinach osób z uzależnieniem od narkotyków, komunikacja jest zaburzona, pozbawiona wymiany emocjonalnej. Może to wynikać z ambiwalencji wewnątrz rodziny. Jej członkowie obawiają się otwartego wyrażania uczuć, bo z jednej strony boją się odrzucenia, a z drugiej – przeraża ich emocjonalna bliskość grożąca pochłonięciem i utratą niezależności. W takich rodzinach pojawiają się trzy motywy brania narkotyków w odpowiedzi na zaburzoną komunikację i relację z rodzicami:

  • gdy rodzice kierują zbyt wysokie oczekiwania wobec dziecka powodując u niego brak poczucia bezpieczeństwa. Uzależnienie staje się ucieczką przed lękiem niesprostania oczekiwaniom,
  • inna, skrajna sytuacja: gdy rodzice nie mają oczekiwań, mało rozmawiają, nie okazują uczuć dziecku, w niewielkim stopniu interesują się jego sprawami. Wówczas pragnąc uwagi i troski wymusza je ono przez sięganie po narkotyki, licząc na zaangażowanie najbliższych,
  • często uzależnienie wynika też z nieuświadomionej chęci ukarania rodziców czy zrewanżowania się im za brak komunikacji pełnej miłości i ciepła. Przysporzenie rodzinie problemów staje się karą za niezaspokojenie potrzeb, najczęściej emocjonalnych2.

W rodzinach alkoholowych, gdzie często fakt nadużywania alkoholu jest ukrywany, dzieci uczą się „nie mówić” – nie rozmawiać o swoich problemach. Trudno o zdrowe wzorce komunikacji, zwłaszcza, gdy niepijący rodzic jest skoncentrowany nie na dziecku, ale na pijącym partnerze. W sytuacji, gdy piją oboje rodzice, dziecko nie ma możliwości zdrowego porozumienia i wsparcia. Zaburzenia komunikacji utrudniające ukształtowanie wysokiej samooceny, w połączeniu z wzorcami używania alkoholu, często prowadzą do wczesnej inicjacji alkoholowej i zwiększają ryzyko uzależnienia3.
Nie tylko rodziny z występującym uzależnieniem od substancji psychoaktywnych są dysfunkcyjne, jest w nich zaburzona komunikacja, a dzieci mają tendencje do nałogowych zachowań. Rodzice emocjonalnie chłodni, cierpiący na zaburzenia psychiczne, uzależnieni od czynności (hazard, internet) również nie dają dobrych wzorców komunikacji, ani nie zapewniają rozwoju pozytywnej samooceny u dziecka4.
Rodzicom często trudno jest bez terapii dostrzec własne błędy, dysfunkcje, a zwłaszcza uzależnienia, mimo to w wielu przypadkach mogą nauczyć się skutecznych technik komunikacji z dzieckiem.

Komunikacja z dzieckiem – wskazówki praktyczne

Można znaleźć wiele praktycznych podręczników, jak rozmawiać z dzieckiem czy nastolatkiem. Oto kilka praktycznych wskazówek:

  • pamiętaj, że komunikacja z dzieckiem to nie tylko słowa.Mów dziecku, że je kochasz, okazuj to też niewerbalnie – przez przytulenie, uśmiech, poświęcanie uwagi, utrzymywanie kontaktu wzrokowego w czasie rozmowy,
  • dotrzymuj obietnic – dzięki temu dziecko czuje się ważne. A rodzic daje wzór, że „nie łamie się danego słowa”, co może mieć znaczenie np. przy ustalaniu zasad dotyczących używania alkoholu czy innych substancji psychoaktywnych,
  • przekazuj dziecku prawdziwe, adekwatne, konkretne pochwały. Mówiąc „jesteś wspaniały, synku”, warto dodać, czego to określenie dotyczy, np. „jesteś wspaniały synku, że tak pomagasz bratu”.
    formułując krytykę oceniaj zachowanie, a nie osobę. Nie mów „jesteś głupia”, tylko np. „źle zrobiłaś. Jak myślisz, czy można to naprawić?”,
  • oceniając, gdy chcesz wyrazić negatywną opinię, najlepiej najpierw pochwal, a potem dopiero skrytykuj, np. „dobrze, że zadzwoniłaś, że wrócisz później, ale proszę dotrzymuj godziny powrotu, na którą się umawiamy”,
  • staraj się unikać nadmiernych, nie zawsze realnych wymogów. Zamiast „musisz mieć najlepsze oceny”, powiedz: „wierzę, że włożysz tyle wysiłku, by dostać jak najlepsze oceny”,
    pozwól dziecku popełniać błędy i wyciągać z nich wnioski. Zamiast „jak ty to mogłeś zrobić?!”,
  • rozmawiaj z dzieckiem, pytaj, jaka była przyczyna, jak teraz ocenia swoje zachowanie. Jest to szczególnie ważne także wtedy, gdy sytuacja dotyczy picia alkoholu przez nieletniego. Jeśli dziecko nawet w takiej sytuacji czuje, że jest kochane, a interwencja wypływa z troski, jest szansa, że będzie to jednorazowe zachowanie. Pamiętajmy, że sięganie po alkohol przez najmłodszych to często także próba testowania miłości rodzicielskiej i chęć zwrócenia na siebie uwagi5.

To tylko kilka wskazówek, niestety nieoczywistych dla wielu rodziców. Niektórzy, choć znają zasady, mają trudności w ich praktycznym zastosowaniu.

Działania gmin

Konieczne jest propagowanie wśród rodziców wiedzy i umiejętności z zakresu porozumiewania się z dzieckiem, bo jak wspomnieliśmy, nie dla wszystkich matek i ojców jest to oczywiste.

  • największą skuteczność działań można osiągnąć kierując je do przyszłych rodziców lub rodziców małych dzieci, gdy jeszcze nie wytworzyły się niewłaściwe wzorce komunikacyjne w relacji rodzic-dziecko. Jednak na każdym etapie życia, zarówno rodzice, jak i dzieci potrzebują wsparcia, by dobrze się porozumiewać,
  • bardzo ważna jest edukacja – uświadomienie rodzicom wagi wpływu komunikacji na relację z dzieckiem, jego samoocenę i ryzyko uzależnień. Warto zorganizować kampanię reklamującą planowane spotkanie/zajęcia na temat komunikacji, zatytułowaną np. „Rodzicielstwo to rozmowa” lub „Czy słyszysz swoje dziecko?”. Pamiętajmy, że trzeba dbać o rozwój rodzicielskich kompetencji komunikacyjnych, a nie krytykować popełniane przez rodziców błędy,
  • można organizować prelekcje na temat znaczenia komunikacji w rodzinie, ilustrowane projekcjami filmowymi,
  • ważne są też spotkania ze specjalistą (bezpośrednio czy online) zapewniające nie tylko praktyczne wskazówki, ale i warsztaty, w trakcie których można trenować prawidłowe schematy komunikacyjne,
  • dobrym pomysłem może być zorganizowanie wspólnych warsztatów komunikacyjnych dla dzieci i ich rodziców, prowadzonych przez specjalistę,
  • w odniesieniu do trudności komunikacji z nastolatkiem, można zorganizować dwa równolegle warsztaty, po ukończeniu których rodzice i nastolatki spotykają się, by podzielić się refleksjami,
  • wydaje się, że wciąż za mało uwagi poświęca się konstruktywnej komunikacji w przypadku pierwszego kontaktu dziecka z alkoholem. Warto zorganizować warsztaty dla rodziców przygotowujące ich do takiej sytuacji.

Wnioski

Bardzo istotne w profilaktyce uzależnień są wszelkie działania gmin wspierające rozwój komunikacji w relacji rodzic-dziecko. Warto wspomnieć, że niechęć do podejmowania tego tematu często wynika z własnej nieporadności rodzica, do której trudno się przyznać. Warto dodać, że również brak komunikacji między małżonkami bywa czynnikiem ryzyka rozwoju ich uzależnień, co w konsekwencji wpływa na dzieci. Choć to kobiety wydają się mieć większe potrzeby komunikacyjne, współczesne problemy mężczyzn – jak niepowodzenia w pracy czy męska depresja – sprawiają, że oni także potrzebują umiejętnego wsparcia ze strony najbliższych. Zatem temat komunikacji między osobami pozostającymi w związkach, wydaje się być równie ważny w aspekcie profilaktyki uzależnień, zarówno osób dorosłych, jak i dzieci.

Agata Sierota – psycholożka kliniczna i społeczna, autorka kilkudziesięciu artykułów dotyczących obszaru zdrowia, uzależnień, Lublin.

  1. Kazdin, A. E., Developing effective treatments for children and adolescents. In E. D. Hibbs & P. S. Jensen (Eds.), Psychosocial treatments for child and adolescent disorders: Empirically based strategies for clinical practice (pp. 9–18). American Psychological Association, 1996 ↩︎
  2. Peć B., Systemowe rozumienie uzależnienia w rodzinie. Teologia i Moralność, tom 11, 2012 https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/110f1140-bd8e-434c-9c9b-cfbd94182a33/content (dostęp 18.07.2024) ↩︎
  3. https://www.arka.lubin.pl/artykuly/wspoluzaleznienie/role-dzieci-w-rodzinie-z-problemem-uzaleznienia/ ↩︎
  4. https://medjol.pl/warto-wiedziec/alkoholizm/ddd-dorosle-dzieci-z-rodzin-dysfunkcyjnych-jakie-sa-objawy-tego-syndromu-i-jak-z-niego-wyjsc ↩︎
  5. https://madraochrona.pl/strefa-rodzica/zasady-dobrej-rozmowy-z-nastolatkiem/ ↩︎